W czasie kryzysu około 90% firm ma problemy z rentownością, oznacza to że około 10% to firmy radzące sobie dobrze a nawet ponadprzeciętnie, i to pomimo spadku koniunktury. Co w takim razie powoduje że niektóre firmy radzą sobie lepiej, czy odkryły jakiś sposób na sukces?
Do czerwca giełda poszła w dół o 15 proc., testując minima z lata ubiegłego roku. Tymczasem znalazła się grupa spółek, które dały nieźle zarobić. Niektóre, jak LPP czy Eurocash, weszły nawet na swoje historyczne maksima. Oczywiście mówiąc o wynikach spółek, chodzi o spółki akcyjne, czyli te które są notowane na giełdzie.
Spółki takie jak Eurocash, Netia, Wawel, LPP, weszły na swoje historyczne maksima, jak to możliwe? Przede wszystkim należy pamiętać że spółki akcyjne działają na zasadzie zaufania inwestorów którzy zasilają je kapitałowo poprzez zakup ich akcji. Jednym z czynników ich powodzenia jest fakt że są to rynkowi liderzy w swoich branżach, a do liderów inwestorzy mają większe zaufanie.
Natomiast to co najlepsi potrafią w biznesie to wykorzystywanie szans jakie może dawać obniżenie wartości aktywów przeniesiona przez kryzys finansowy. Taka strategia daje szansę na skokowy wzrost biznesu poprzez umiejętne przejęcia.
Na ten przykład Godlewski karierę w Netii zaczął od przejęcia Tele2, a że ma rękę do akwizycji, potwierdził w zeszłym roku, dokupując Dialog i Crowley. To dało mu szerokie pole do oszczędności. Netia już zakończyła proces redukcji zatrudnienia o 18 proc., a docelowe efekty synergii są wyceniane na 130 mln zł – to ponad 21 proc. całego ubiegłorocznego EBITDA firmy.
Liczy się nie tylko kontrola finansów, ale również kontrola kosztów, o czym doskonale wie firma „Wawel” – producent słodyczy. W ubiegłym roku Wawel musiał poradzić sobie ze wzrostem cukru o połowę, nie dość że poradził sobie z tym obciążeniem, to jeszcze przerzucając umiejętnie koszty na klienta, odnotowując ostatecznie 25% wzrost sprzedaży.
Kolejna perełka to Reserved. Popularność marki też nie jest przypadkowa potwierdzają to wyniki osiągane przez gdańską grupę. W ubiegłym roku, w którym większość detalistów borykała się ze spadkami sprzedaży, LPP odnotował blisko 20-proc. poprawę obrotów. To jedna z nielicznych polskich firm działających aktywnie w Chinach.
I choć kopiowanie pomysłów najlepszych na rynku, rzadko kiedy kończy się sukcesem, gdyż sukces jest wypadkową wielu czynników, również szczęścia, to należy zdawać sobie sprawę z tego,
że za sukcesami wyróżniających się firm często stoją nieprzeciętnie zdolni a nawet wybitni ludzie, którzy oprócz znajomości branży i działania rynków są skłonni ponosić skutki ryzykownych posunięć, dlatego ich umiejętności, wiedza i talent będą inspiracją dla mniejszych przedsiębiorców.